Kiadv√°nyok

- Guld √Ād√°m-Havasr√©ti J√≥zsef (szerk.): Zenei szubkult√ļr√°k m√©diareprezent√°ci√≥ja. Budapest-P√©cs, 2012, Gondolat ‚Äď PTE-BTK Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k.

- B√≥di JenŇĎ - Pusztai Bertalan (szerk.): T√ļl a turistatekinteten.
Budapest-P√©cs, 2012, Gondolat ‚Äď PTE-BTK Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k.

- Cs√°szi Lajos: A M√≥nika-jelens√©g kultur√°lis szociol√≥gi√°ja. Budapest‚ÄďP√©cs, 2011, Gondolat‚ÄďPTE-BTK Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k. "El√©gg√© anakronisztikus, hogy nemcsak a k√∂zv√©lem√©y, de az √©rtelmis√©g t√∂bbs√©ge sincs n√°lunk tiszt√°ban a bulv√°rosod√°s √©s az √ļj telev√≠zi√≥s mŇĪfajok jellegzetess√©geivel, √©s t√°gabb √©rtelemben a m√©dia kultur√°lis √©s t√°rsadalmi √°talakul√°s√°nak saj√°toss√°gaival.  Olyasmit k√©rnek sz√°mon az √ļj m√©dia k√ľl√∂nb√∂zŇĎ mŇĪfajait√≥l, √≠gy a talkshow-t√≥l, ami azokt√≥l tematikusan, szerkezetileg √©s a n√©zŇĎ elv√°r√°sait tekintve is idegen. Ennek a hi√°nyoss√°gnak a (r√©szleges) p√≥tl√°s√°ra v√°llalkozik ez a k√∂nyv." (Cs√°szi Lajos a k√∂nyvrŇĎl)

- Szij√°rt√≥ Zsolt (szerk.): K√∂z/t√©r. Fogalmak, n√©zŇĎpontok, megk√∂zel√≠t√©sek. Budapest‚ÄďP√©cs, 2010, Gondolat‚ÄďPTE-BTK Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k.  A k√∂tet a k√∂zterekkel kapcsolatos kort√°rs gondolkod√°sm√≥dok (t√°rsadalomtudom√°ny, v√°ros√©p√≠t√©szet, kommunik√°ci√≥- √©s m√©diatudom√°ny, mŇĪv√©szetelm√©let) bemutat√°s√°n kereszt√ľl e k√ľl√∂nb√∂zŇĎ perspekt√≠v√°k k√∂z√∂s metszet√©t k√≠v√°nja felmutatni elm√©leti elemz√©seken, esettanulm√°nyokon √©s forr√°ssz√∂vegek k√∂zl√©s√©n kereszt√ľl.

- Maksa Gyula: V√°ltozatok k√©preg√©nyre. Budapest-P√©cs, 2010, Gondolat-PTE-BTK Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k. Ez a k√∂nyv, ahogy a c√≠me is √≠g√©ri, a k√©preg√©nyekrŇĎl sz√≥l. Pontosabban a m√©dium n√©mely jellegzetess√©g√©rŇĎl, k√ľl√∂nf√©le kultur√°lis v√°ltozatair√≥l, bizonyos (pl. ismeretterjesztŇĎ) kommunik√°ci√≥s helyzetekben bet√∂lt√∂tt szerep√©rŇĎl ‚Äď nagyr√©szt m√©dianarratol√≥giai √©s m√©diakult√ļra-kutat√°si szempontokat √©rv√©nyes√≠tve.

- Havasr√©ti J√≥zsef - K. Horv√°th Zsolt - Szij√°rt√≥ Zsolt (szerk.): A v√°ros l√°thatatlan mint√°zata. P√©cs v√°rosa mint az eml√©kezet helye. Budapest-P√©cs, 2010, Gondolat - PTE-BTK Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k. A tanulm√°nyk√∂tet egy kutat√≥szemin√°rium √∂tlet√©bŇĎl sz√ľletett, melynek c√©lja az volt, hogy olyan P√©cs v√°ros√°val kapcsolatba hozhat√≥ ‚Äď a sz√≥ konkr√©t √©s absztrakt √©rtelm√©ben vett ‚Äď ‚Äěhelyeket‚ÄĚ pr√≥b√°ljunk meg felkutatni, melyek meghat√°rozz√°k, kifejezik a p√©csieknek a v√°roshoz val√≥ viszony√°t.

- Erdei Kriszti√°n: A p√©csi hiphop. Egy st√≠lusk√∂z√∂ss√©g kult√ļr√°ja. P√©cs, 2009, PTE BTK Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k (Diplomamunk√°k 5.). Hogyan f√©rnek meg egym√°s mellett a m√°rk√°k szeretete, a fogyaszt√°s √©s az ifj√ļs√°gi kult√ļr√°kra jellemzŇĎ tiltakoz√°si form√°k?  Besz√©lhet√ľnk-e egy√°ltal√°n t√°rsadalmi szemben√°ll√°sr√≥l, illetve szubkult√ļr√°r√≥l a hiphop eset√©ben? A tanulm√°ny ezekre a k√©rd√©sekre keresi a v√°laszt, le√≠r√°st ny√ļjt a hiphopr√≥l egy saj√°tos kultur√°lis k√∂zegben, vizsg√°lja a st√≠lus fogyaszt√°s√°t √©s a m√°rkaszimb√≥lumokat. 

- Kov√°cs √Čva - Orb√°n Jol√°n - Kaszn√°r V. Katalin (szerk.): L√°t√°s, tekintet, pillant√°s. A megfigyelŇĎ lehetŇĎs√©gei. Budapest-P√©cs, 2009, Gondolat - PTE-BTK Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k. A k√∂tet √≠r√°sai a p√©csi Modernit√°s - Kult√ļratudom√°nyi Doktori Program azonos c√≠mŇĪ mŇĪhelybesz√©lget√©s√©re k√©sz√ľltek doktoranduszok √©s tutoraik toll√°b√≥l, √©s rendhagy√≥ k√≠s√©rletnek tekinthetŇĎk a magyar vizu√°lis tudom√°ny interdiszciplin√°ris be√°gyaz√°s√°ra.

-Havasr√©ti J√≥zsef: Sz√©tesŇĎ dichot√≥mi√°k. Sz√≠nterek √©s diskurzusok a magyar neoavantg√°rdban. Budapest-P√©cs, 2009, Gondolat - PTE-BTK Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k. A k√∂tet √≠r√°sai a magyar underground √©s neoavantgard kult√ļr√°val foglalkoznak. A tanulm√°nyok hangs√ļlyt helyeznek a mŇĪvek √©s a kultur√°lis sz√≠nterek kapcsol√≥d√°si pontjaira, figyelembe v√©ve, hogy a hazai avantg√°rd mozgalmak is fontosnak tartott√°k az √©let (a mindennapi √©let, az √©letst√≠lusok √©s √©letterek), valamint a mŇĪv√©szet k√∂z√∂tti hat√°rok lebont√°s√°t.

- Gl√≥zer Rita: Diskurzusok a civil t√°rsadalomr√≥l. Budapest, 2008,  L'Harmattan. A civil t√°rsadalomr√≥l foly√≥ √©rtelmis√©gi diskurzus √©ppen ez√©rt j√≥val t√∂bb, mint a jelens√©g egyszerŇĪ le√≠r√°sa. Az √©rtelmez√©sek megalkot√°sa a megsz√≥lal√≥k strat√©giai t√∂rekv√©seit szolg√°lja: t√ļl√©l√©st, sikeress√©get, legitim√°ci√≥t, szimbolikus tŇĎk√©k felhalmoz√°s√°t egy √°talakul√≥ t√°rsadalomban. Ez√©rt is a civilt√°rsadalom-diskurzus t√∂rt√©nete l√©nyeg√©ben egy metafora t√∂rt√©nete, egy olyan alakzat√©, amely a rendszerv√°ltoz√°s folyamat√°nak t√°rsadalmi l√©pt√©kŇĪ feldolgoz√°s√°t k√≠s√©rte. A k√∂nyv sok sz√∂vegr√©szlettel illusztr√°lva ezt a diszkurz√≠v p√°ly√°t mutatja be.

- V√°radi Monika M√°ria (szerk.): Kistelep√ľl√©sek l√©p√©sk√©nyszerben. Budapest, 2008, √öj Mand√°tum. A k√∂nyv az MTA Region√°lis Kutat√°sok K√∂zpontja √©s a PTE BTK Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k√©nek k√∂z√∂s, "Az apr√≥falvak √©s az apr√≥falusiak es√©lyegyenlŇĎs√©g√©√©rt" c√≠mŇĪ, az NKFP √°ltal t√°mogatott kutat√°s keret√©ben sz√ľletett tanulm√°nyokat tartalmazza.

- Szijártó Zsolt: A hely hatalma: lokális szcénák - globális folyamatok. Budapest-Pécs, 2008, Gondolat - PTE-BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék.

- Wilhelm G√°bor (szerk.): Hagyom√°ny √©s eredetis√©g. Budapest, 2007, N√©prajzi M√ļzeum (Tabula k√∂nyvek 8.). A hagyom√°ny √©s az eredetis√©g t√©mak√∂r√©hez kapcsol√≥d√≥ tanulm√°nyok tal√°lhat√≥k a k√∂tetben, a cig√°ny kult√ļra k√©pi megjelen√≠t√©s√©tŇĎl kezdve a Sz√©chenyi-kultuszon kereszt√ľl a DJ-kult√ļr√°ig.

- Kov√°cs √Čva (szerk.): K√∂z√∂ss√©gtanulm√°ny. M√≥dszertani jegyzet. Budapest ‚Äď P√©cs, 2007, N√©prajzi M√ļzeum ‚Äď PTE BTK Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k. V√°llalkoz√°sunk k√≠s√©rlet. Egy nagyobb volumenŇĪ kutat√°s keret√©ben magyar apr√≥falvak, apr√≥falvas t√©rs√©gek √©letlehetŇĎs√©geit vizsg√°ltuk, ennek m√≥dszertani seg√©danyaga a k√∂tet. Olyan anyagot szerett√ľnk volna √∂ssze√°ll√≠tani, amely bevezet a magyar community studies r√∂vid t√∂rt√©net√©be, √©s felv√°zolja azokat a t√©m√°kat, melyek az elm√ļlt k√©t √©vtizedben meghat√°roz√≥v√° v√°ltak a t√°rgyban. Olyan m√≥dszereket ismertet a k√∂tet, melyek kipr√≥b√°lt eszk√∂zei a k√∂z√∂ss√©gek tanulm√°nyoz√°s√°nak, v√©g√ľl ezek alkalmaz√°s√°ba is bepillant√°st enged. A k√∂nyv szerzŇĎi egytŇĎl egyig terepmunk√°sok, √©s ‚Äěm√≥dszertani feszess√©gen‚ÄĚ edzŇĎd√∂tt gyakorlott kutat√≥k; k√∂z√∂s c√©lunk az, hogy a kvantitat√≠v kutat√°soknak tulajdon√≠tott ‚Äěfegyelmezett‚ÄĚ megfigyel√©st a kvalitat√≠v vizsg√°latokban is meghonos√≠tsuk.

- Havasr√©ti J√≥zsef: Tudom√°nyos √≠r√°smŇĪ. Budapest - P√©cs, 2007, HEFOP ‚Äď PTE BTK. A tank√∂nyv a BA szintŇĪ b√∂lcs√©szk√©pz√©sben r√©sztvevŇĎ hallgat√≥k sz√°m√°ra k√©sz√ľlt, √©s a tudom√°nyos k√∂zl√©s alapvetŇĎ mŇĪfajait, az √©rtekez√©s szerkezet√©t; valamint a bibliogr√°fiak√©sz√≠t√©s, a jegyzetel√©s, a k√∂nyvt√°raz√°s k√©rd√©seit, az anyaggyŇĪjt√©s √©s meg√≠r√°s r√©szleteit illetŇĎen ny√ļjt t√°j√©koztat√°st olvas√≥inak.

- Gyuricza Eszter: √Ārny √©s f√©ny egy√ľtt j√°r. Sz√©chenyi elmebetegs√©ge √©s hal√°la a kultur√°lis eml√©kezetben.
P√©cs, 2006, PTE BTK Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k (Diplomamunk√°k 4.). A kultur√°lis eml√©kezet √©s az irodalmi kultuszok tanulm√°nyoz√°sa k√©t olyan ter√ľlet, mely az elm√ļlt √©vtizedben a kultur√°lis antropol√≥gia, a kult√ļraelm√©let √©s az irodalomtudom√°ny egym√°sba kapcsol√≥d√≥ t√∂rekv√©seinek k√∂sz√∂nhetŇĎen v√°lt t√°rsadalomtudom√°nyos siker√°gazatt√°. Sz√©chenyi Istv√°n napl√≥i ide√°lis terepet ny√ļjtanak egy √∂sszetett szempontokat felvonultat√≥ vizsg√°lat sz√°m√°ra, mely a napl√≥k fogadtat√°sa √©s szerte√°gaz√≥ ut√≥√©lete alapj√°n ad v√°laszt a napl√≥sz√∂vegek autorit√°s√°val, a gr√≥fra vonatkoz√≥ kultur√°lis eml√©kezet form√°l√°s√°val, a Sz√©chenyi k√∂r√ľli kultusz mŇĪk√∂d√©s√©vel kapcsolatos k√©rd√©sekre.

- Feischmidt Margit (szerk.): Erd√©ly-(de)konstrukci√≥k. Budapest ‚Äď P√©cs, 2005, Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k. (Tabula k√∂nyvek 7.). A k√∂tet szerzŇĎi a mai Erd√©ly-k√©pek ellentmond√°soss√°g√°t vizsg√°lj√°k olyan konkr√©t √©s tipikus helysz√≠neken √©s helyzetekben, amelyek az Erd√©lyrŇĎl √©s az erd√©lyiekrŇĎl val√≥ besz√©d legfontosabb esetei. Vizsg√°lj√°k a Magyarorsz√°gr√≥l Erd√©lybe ir√°nyul√≥ turizmust, a zar√°ndoklatokat √©s az Erd√©lybŇĎl Magyarorsz√°gra √©rkezŇĎ, illetve a k√©t hely k√∂z√∂tt rendszeresen mozg√≥ emberek √©let√©nek helysz√≠neit. A k√∂tetben tal√°lhat√≥ tanulm√°nyok jelentŇĎs r√©sz√©t a tansz√©k hallgat√≥i (V√∂r√∂s Gabriella, Moln√°r P√©ter, Pulay GergŇĎ, Bodn√°r Anita √©s Kiss Tam√°s) √≠rt√°k.

- N. Kov√°cs T√≠mea - B√∂hm G√°bor - Mester Tibor (szerk.): Terek √©s sz√∂vegek. √öjabb perspekt√≠v√°k a v√°roskutat√°sban. Budapest, 2005, Kij√°rat. A k√∂tet a 2004-ben P√©csett megrendezett Terek, k√©pek √©s t√©r-k√©pek konferencia elŇĎad√°saib√≥l k√∂z√∂l v√°logat√°st. Az elm√ļlt √©vtizedekben a v√°roskutat√°s mindink√°bb az interdiszciplin√°ris √©rdeklŇĎd√©s k√∂z√©ppontj√°ba ker√ľlt, ami r√©szint azokkal a t√°rsadalmi, demogr√°fiai v√°ltoz√°sokkal magyar√°zhat√≥, amelyek nyom√°n hamarosan a vil√°g lakoss√°g√°nak fel√©bŇĎl v√°roslak√≥ lesz. A v√°rosok azonban nemcsak kiterjed√©s√ľk vagy nagys√°guk ok√°n k√©pezik t√°rsadalomtudom√°nyi megfontol√°sok t√°rgy√°t. A v√°ros ugyanis nem csup√°n √©p√ľletek, utc√°k √©s terek egy√ľttese, k√ľl√∂nb√∂zŇĎ t√°rsadalmi csoportok lak√≥helye, elt√©rŇĎ √©letform√°k sz√≠ntere, hanem olyan metaforikus hely, amelyet a fizikai terek √©s a kultur√°lis narrat√≠v√°k egym√°sra hat√°sa jellemez. A k√∂tet tanulm√°nyai e folyamatokat vizsg√°lj√°k, irodalomt√∂rt√©n√©sz, t√∂rt√©n√©sz, kommunik√°ci√≥kutat√≥, etnogr√°fus szerzŇĎk toll√°b√≥l.

- B√≠r√≥ L√°szl√≥: √Ėnkorm√°nyzati inform√°ci√≥s rendszer az interneten. P√©cs, 2004, PTE BTK Kommunik√°ci√≥s Tansz√©k (Diplomamunk√°k 3.). A k√∂nyv az √∂nkorm√°nyzatok inform√°ci√≥s rendszer√©t vizsg√°lja; fŇĎk√©nt a h√°l√≥zatok szerep√©re, az inform√°ci√≥k lokaliz√°ci√≥j√°nak k√©rd√©seire f√≥kusz√°l. T√∂rt√©neti √°ttekint√©st ny√ļjt a t√©rk√©pekrŇĎl, a t√©rk√©p√©szetrŇĎl, s a geogr√°fia tudom√°ny√°ban megjelenŇĎ szellemi √°ramlatokr√≥l, ezt a digit√°lis t√©rk√©pek, a t√©rinform√°ci√≥s rendszerek, illetve azok technol√≥giai megval√≥s√≠t√°s√°nak ismertet√©se k√∂veti.

- Kov√°cs √Čva (szerk.): A gazdas√°gi √°tmenet etnikai t√°jk√©pei. Budapest ‚Äď P√©cs, 2004, Teleki L√°szl√≥ Alap√≠tv√°ny - PTE BTK Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k. A k√∂z√©p-eur√≥pai orsz√°gok √©let√©ben igen fontos fordul√≥pontot jelentett a rendszerv√°lt√°s: a hossz√ļ ideig tart√≥, keleti orient√°ci√≥ ut√°n a r√©gi√≥ orsz√°gainak lehetŇĎs√©ge ny√≠lt a Nyugat fel√© fordulni, √°talak√≠tani gazdas√°gi szerkezet√ľket √©s politikai berendezked√©s√ľket, s mindezekkel egy√ľtt egy √ļj fejlŇĎd√©si p√°ly√°ra √°llni. Az √°talakul√°s sor√°n l√©trej√∂tt, napjainkra jellemzŇĎ t√°rsadalmi √©s gazdas√°gi k√©pzŇĎdm√©nyek, cselekv√©si mint√°k t√∂bbs√©ge a keleties √©s a nyugatias elemek kombin√°ci√≥j√°t mutatja, amelyek mŇĪk√∂d√©s√©t √©s tov√°bbfejlŇĎd√©s√©t akkor √©rthetj√ľk meg, ha felt√°rjuk kialakul√°suk k√∂r√ľlm√©nyeit, s az ŇĎket k√∂r√ľlvevŇĎ t√°rsadalmi k√∂zeget. Term√©szetesen sokf√©le n√©zŇĎpontb√≥l lehet vizsg√°lni az √°tmenet idŇĎszak√°t, a k√∂nyv ezen aspektusok k√∂z√ľl egyet, az √°tmenet √©s az etnicit√°s √∂sszef√ľgg√©seit emeli ki.

- Havasr√©ti J√≥zsef ‚Äď K. Horv√°th Zsolt (szerk.): Avantg√°rd: underground: alternat√≠v. Popzene, mŇĪv√©szet √©s szubkultur√°lis nyilv√°noss√°g Magyarorsz√°gon. Budapest-P√©cs, 2003, Artpool ‚Äď Kij√°rat ‚Äď PTE Kommunik√°ci√≥s Tansz√©k. A k√∂tet az 1970/80-as √©vek kult√ļr√°j√°ban jelentŇĎs szerepet j√°tsz√≥ alternat√≠v pop-zenekarok √©s a t√°rsmŇĪv√©szetek kapcsolat√°t j√°rja k√∂r√ľl. Az itt k√∂z√∂lt √≠r√°sok nem ny√ļjtj√°k a korszak √°tfog√≥ k√©p√©t, hanem essz√©k √©s tanulm√°nyok seg√≠ts√©g√©vel k√∂zel√≠tik meg az idŇĎszak meghat√°roz√≥ alkot√≥it, mŇĪveit, teljes√≠tm√©nyeit, √≠gy p√©ld√°ul az URH, az Eur√≥pa kiad√≥, a Trabant, a Spions √©s m√°s zenei csoportosul√°sok eset√©ben.

- FejŇĎs Zolt√°n - Szij√°rt√≥ Zsolt (szerk.): Helye(in)k, t√°rgya(in)k, k√©pe(in)k. A turizmus t√°rsadalomtudom√°nyos magyar√°zata. Budapest, 2003, N√©prajzi M√ļzeum. (Tabula k√∂nyvek 5.). A turizmus k√∂zeg√©t t√°rgyi √©s k√©pi objektiv√°ci√≥k, kultur√°lis st√≠lusok, szimb√≥lumok folyamatos √°raml√°sa hozza l√©tre. A k√∂tet tanulm√°nyai azokat a helyeket mutatj√°k be, ahol a turist√°k megfordulnak: legyenek azok metropoliszok emberektŇĎl √©s j√°rmŇĪvektŇĎl zs√ļfolt mesters√©ges t√°jai vagy vil√°gt√≥l elz√°rt telep√ľl√©sek ‚Äě√©rintetlen‚ÄĚ ter√ľletei. M√°s tanulm√°nyok azt vizsg√°lj√°k, hogyan mŇĪk√∂dnek a k√ľl√∂nb√∂zŇĎ turisztikai ‚Äěk√©pzeletgy√°rak‚ÄĚ; azaz: milyen k√©pek √©s t√°rgyak termel√©se illetve fogyaszt√°sa jellemzi a k√ľl√∂nf√©le turista-tev√©kenys√©geket.

- FejŇĎs Zolt√°n - Szij√°rt√≥ Zsolt (szerk.): Egy t√©r alakv√°ltoz√°sai. Esettanulm√°nyok a K√°li-medenc√©rŇĎl. Budapest - P√©cs, 2002, N√©prajzi M√ļzeum - PTE BTK Kommunik√°ci√≥s Tansz√©k. (Tabula k√∂nyvek 4.). A k√∂tetbŇĎl k√©pet nyerhet√ľnk arr√≥l, hogyan v√°lik a 70-es √©vekben m√©g pusztul√°sra √≠t√©lt, perif√©rikus helyzetben l√©vŇĎ ter√ľlet orsz√°gosan is felkapott nyaral√≥helly√© √©s mik√©ppen j√∂n l√©tre egy saj√°tos szabadidŇĎ-elt√∂lt√©si gyakorlat, amely a Balaton-part t√∂megturizmus√°val szemben megpr√≥b√°l alternat√≠v√°t k√©pviselni. A tanulm√°nyok bemutatj√°k a medence jellegzetes szereplŇĎit ‚Äď a ‚Äěbeb√≠r√≥k‚ÄĚ (h√°zat v√°s√°rl√≥ idegenek) k√ľl√∂nb√∂zŇĎ gener√°ci√≥it, az ŇĎslakosokat, a medenc√©vel hivatalb√≥l foglalkoz√≥ kultur√°lis br√≥kereket ‚Äď, a k√∂z√∂tt√ľk fenn√°ll√≥ √©s √°lland√≥an √ļjratermelŇĎdŇĎ konfliktusokat, amelyeknek t√©tje a ter√ľlet feletti szimbolikus ellenŇĎrz√©s megszerz√©se. A k√∂tetben tal√°lhat√≥ tanulm√°nyok jelentŇĎs r√©sz√©t a tansz√©k hallgat√≥i (B√≥di JenŇĎ, Pulay GergŇĎ, Gyuricza Eszter, Jedzin√°k Krisztina √©s M√°rkus Hajnalka) √≠rt√°k.

- Szij√°rt√≥ Zsolt: A kast√©ly, a falu √©s az erdŇĎ. A lokalit√°s k√©pei BelsŇĎ-Somogyban. P√©cs, 2002, PTE BTK Kommunik√°ci√≥s Tansz√©k.. A kiadv√°ny egy P√©csett 2002. november√©ben megrendezett ki√°ll√≠t√°s katal√≥gusa. A ki√°ll√≠t√°s a Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k √°ltal Somogyfajszon √©s k√∂rny√©k√©n v√©gzett kutat√°s eredm√©nyeit √∂sszegezte. A kutat√°s c√©lja egy meghat√°rozott f√∂ldrajzi t√©r t√∂rt√©nelmi alakv√°ltozatainak felt√°r√°sa volt, t√°rsadalomtudom√°nyos √©s k√©pzŇĎmŇĪv√©szeti eszk√∂z√∂k felhaszn√°l√°s√°val.

- Mester Tibor: S√©maelm√©let az antropol√≥gi√°ban. P√©cs, 2002, PTE BTK Kommunik√°ci√≥- √©s M√©diatudom√°nyi Tansz√©k (Diplomamunk√°k 2.). A k√∂tet a kognit√≠v antropol√≥gia leg√ļjabb, a 90-es √©vek k√∂zep√©n (a kognit√≠v tudom√°nyok robban√°sszerŇĪ fejlŇĎd√©s√©vel p√°rhuzamosan) kialakult ir√°nyzat√°t ismerteti, mely integr√°lja a kultur√°lis tud√°sr√≥l sz√≥l√≥ √ļj elk√©pzel√©seket, √©s fontos pontokon kapcsol√≥dik a posztmodern kult√ļraelm√©letekhez, valamint a kognit√≠v tudom√°nyok egyes √ļj ir√°nyzataihoz. A szerzŇĎ sz√°mba veszi az elm√©let-t√∂rt√©neti elŇĎzm√©nyeket, majd a kognit√≠v ir√°nyzat √ļjj√°√©leszt√©s√©t c√©lz√≥ t√∂rekv√©sek kritikai elemz√©s√©n kereszt√ľl arra is felh√≠vja a figyelmet, hogyan fejleszthetŇĎ tov√°bb az eredeti elgondol√°s.

- Hor√°nyi √Ėzs√©b hatvan √©ves. 1-3. k√∂tet, Janus (10), 2002. Szerk. Szij√°rt√≥ Zsolt, t√°rsszerkesztŇĎk B√©res Istv√°n, Havasr√©ti J√≥zsef, Somly√≥di N√≥ra. A k√∂tet √≠r√°sai a kommunik√°ci√≥kutat√°s kiemelkedŇĎ alakj√°t, az iskolateremtŇĎ professzort k√∂sz√∂ntik. Etnogr√°fusok, kommunik√°ci√≥kutat√≥k, irodalomt√∂rt√©n√©szek, pszichol√≥gusok, nyelv√©szek, filoz√≥fusok sz√°molnak be azokr√≥l a kapcsolatokr√≥l, melyeket saj√°t kutat√°saik, illetve Hor√°nyi √Ėzs√©b tudom√°nyos munk√°ss√°ga, illetve tan√°ri tev√©kenys√©ge k√∂z√∂tt h√ļz√≥dnak meg.

- FejŇĎs Zolt√°n - Szij√°rt√≥ Zsolt (szerk.): Turizmus √©s kommunik√°ci√≥. Budapest ‚Äď P√©cs, 2000, N√©prajzi M√ļzeum ‚Äď PTE BTK kommunik√°ci√≥s Tansz√©k. (Tabula k√∂nyvek 1.). A turizmus mint kultur√°lis-t√°rsadalmi rendszer nem reduk√°lhat√≥ a turizmus-ipar√°g mŇĪk√∂d√©s√©re. Az utaz√°s, a turist√°skod√°s sohasem tiszt√°n szem√©lyes elhat√°roz√°s dolga, hanem az idegens√©g folyamatos megtapasztal√°s√°nak leg√°ltal√°nosabban elterjedt, nyilv√°nos elve. A turizmus az idegenekkel val√≥ tal√°lkoz√°s legmindennapibb, int√©zm√©nyes√ľlt form√°jak√©nt lehetŇĎv√© teszi az idegenek megjelen√©s√©t a saj√°t √©letvil√°g horizontj√°n bel√ľl, kiz√∂kkent a mindennapokb√≥l. Az idegeneket l√°tva megtanuljuk √∂nmagunkat is kicsit ‚Äėk√≠v√ľlrŇĎl‚Äô l√°tni, ahogyan azok n√©znek benn√ľnket, akik sz√°munkra idegenek. A turizmus egyike a t√°rsadalom nagy diskurzusainak; k√ľl√∂nb√∂zŇĎ megjelen√©si form√°i pedig k√ľl√∂nb√∂zŇĎ t√°rsadalmi csoportok k√≠s√©rletei, hogy egy adott t√°rsadalmi-kultur√°lis kontextushoz kapcsol√≥dva v√°laszoljanak a ‚Äěkik vagyunk, hol √°llunk, mit tehet√ľnk?‚ÄĚ k√©rd√©sekre.

- B√©res Istv√°n - Hor√°nyi √Ėzs√©b (szerk.): T√°rsadalmi kommunik√°ci√≥. Budapest, 1999, Osiris. Az egyetemi tank√∂nyv a t√°rsadalmi kommunik√°ci√≥ elm√©let√©vel √©s r√©szter√ľleteivel foglalkoz√≥ tanulm√°nyokat k√∂z√∂l. Fontosabb t√©mak√∂rei: szem√©lyk√∂zi, szervezeti, kult√ļrak√∂zi kommunik√°ci√≥; az √≠r√°sbelis√©g √©s az √ļj m√©diumok kapcsolata, a tematiz√°ci√≥, k√©pelm√©let, megismer√©s-tudom√°ny, kult√ļraelm√©let √©s kommunik√°ci√≥ kapcsolatai.