Filák Péter

filak-400@

névjegy

Milyen szakon végzett és mikor?

Kommunikáció- és médiatudomány BA-n végeztem 2011-ben, de az egyetemet 2001-ben kezdtem az 5 éves angol-kommunikáció képzésben.

Miért a PTE-t és miért a kommunikáció szakot választotta?

Érdekeltek a társadalomtudományok és a kommunikációval összefüggő témakörök, mint például a sajtó, média, politika. Azt is mondták jó íráskészségem van és emiatt gondoltam, hogy jó szak lehet nekem. 

Mit adott Önnek a PTE és a kommunikáció szak?

Csomó lehetőséget adott arra, hogy kipróbáljak különböző kommunikációs területeket. Órák keretei között voltunk PR ügynökségen, helyi és egyetemi tv-ben és rádióban, újságnál, könyvkiadónál. A sok gyakorlati helyen kívül a társadalomtudományi ismeretek, mint például kutatásmódszertan sokat adott ahhoz, ami a mindennapokban a munkámban kell: kutatnom, forrásanyagokat kezelnem, cikkeket írnom. 

Mik a legszebb emlékei, kedvenc tantárgyai, tanárai ezekből az évekből?

A gyakorlati órákat nagyon szerettem, mert olyan emberektől lehetett tanulni, akik ezt a szakmát végzik. De nagyon jó elméleti oktatók is voltak a tanszéken, Horányi Özséb órái például mindig elgondolkodtatók voltak. Valamint a sok egyetemi fesztivál és konferencia.

Hogyan indult a szakmai pályája?

Gyakornokként kezdtem az American Corner kulturális irodában, aztán átvettek fizetős munkára. Kulturális programokat szerveztünk, moderáltam egy csomó beszélgetést, politikai eseményeket szerveztünk. Könyvtárunk is volt, annak a karbantartásával is foglalkoztam.

Mi jelentette a legnagyobb kihívást a munkaerőpiacra történő belépéskor?

Nekem semmi, mert mindig jöttek a lehetőségek. Ez amiatt lehetett, mert sok diáktársam megrökönyödésére elmentem ingyen dolgozni az American Cornerbe, ebből jöttek aztán később a lehetőségek.

Jelenleg mivel foglalkozik és milyen út vezetett idáig?

Jelenleg a nemzetközi partnerkapcsolatokért és értékesítésért felelek a Games for Businessben, magyarul én képviselem a céget nemzetközi konferenciákon, kiállításokon, ügyféltárgyalásokon. Előadásokat tartok, a partnerhálózatot építem és ápolom. Korábban dolgoztam Triesztben, Olaszországban, ott az ENSZ-hez tartozó nemzetközi kutatóközpont sajtóosztályánál voltam 1 évet. Amikor hazajöttem Pécsre akkor pedig egy digitális kommunikációs ügynökségnél, a MarkConnál kezdtem el dolgozni, a Games for Business ennek a cégnek az utódszervezete. A kettő között elmentem egy multihoz csoportvezetőnek, kíváncsi voltam milyen ott, de nem jött be annyira, nagyon kocka meló volt nekem. Aztán kíváncsiságból elmentem ingatlanügynöknek, mert mindig is érdekelt az ingatlanok világa. Tetszett nagyon, de mivel ilyen nemzetközi lehetőségek is jöttek, nagyobb szellemi kihívásnak éreztem ezért inkább emellett döntöttem.

Miben látja a kommunikációs képzés jelentőségét, értékét?

Nagyon fontos a bölcsészettudományoknak és társadalomtudományoknak az a széles rálátást adó mivolta, hogy sok területen tudsz tájékozott lenni. Így könnyebben tudsz emberekhez kapcsolódni, megérteni mások szemszögéből a dolgokat. Ez az én munkámnál is fontos, hogy tudjunk együtt dolgozni.

Milyen tanácsot adna a mostani egyetemi hallgatóknak, pályakezdőknek?

Éljenek az egyetem nyújtotta lehetőségekkel. Itt nem csak az órákat vagy a tanszék biztosította lehetőségeket értem, hanem azt is, hogy azt, hogy egy egyetemvárosban tanulnak, ahol rengeteg szervezet, intézmény, kulturális intézmény, program, konferencia van. Ezeket habzsolják. Egyrészt, mert most tehetik meg mert fiatalok. Ez rengeteg élménnyel gazdagítja őket és sokat tanulhatnak belőle. Másrészt meg ajtókat, lehetőségeket, ötleteket fog adni, hogy mivel foglalkozzanak később. Építsenek kapcsolatokat, beszélgessenek, barátkozzanak. Ne csak a saját diáktársaikkal, hanem öregdiákokkal, tanáraikkal is. Nem ciki beülni a tanárokkal sörözni, dumálni, megismerni őket, mert tök izgalmas emberek vannak az egyetemen. Meg kell ragadni a gyakornoki lehetőségeket, nyitott szemmel járni és tanulni. Nem csak a tankönyvből tanulni, sokkal tágabb értelemben véve is. Ne csak a papírban és végzettségben gondolkodjanak, hanem abban is, hogy milyen készségeik, képességeik vannak, mi érdekli őket.

Ha nem tudod mit akarsz csinálni ne keseredj el, hanem kóstolj bele ebbe-abba. Menj el biciklis futárnak és addig gondolkozz rajta milyen szellemi munkát végeznél. Menj el valahova gyakornoknak, aztán majd meglátod, hogy tetszik-e vagy nem. Ne félj az ingyen munkától, most még bőven van időd a nyugdíjadig. Ha jó lehetőségnek tűnik menj el, csak tanulni fogsz belőle akkor is, ha végül nem jön be.